GRAVIDYOGA i VÄXJÖ

Yoga för Gravida

  • Yoga för Gravida

    I takt med att kroppen förändras under graviditeten ökar också belastningen. Det kan leda till svullna ben och fötter, spända och ömma muskler och leder.

    Gravidyoga är ett fantastiskt sätt att utöva under din graviditet. Genom yogan jobbar vi med att balansera de känslomässiga och fysiska sensationerna i kroppen.

    Vi jobbar med olika stärkande positioner, rörligheten, inkännande övningar, olika andningstekniker och avslappning. Alternativ i positionerna kommer att finnas för att tillgodose dina behov så att positionen känns säker och trygg.

    Detta skapar utrymme för att stärka kroppen, ge dig ett lugn och känna en närvaro till dig själv.

    Genom att yoga/ röra på dig regelbundet förbereder du kroppen inför förlossningen och skapar bättre förutsättningar till återhämtning

    Kursen passar både dig som är nybörjare och dig som utövat yoga tidigare.

    Jag rekommenderar gravidyoga från vecka 14. Det går alltid att anpassa yogan så att du kan fortsätta fram till förlossningen.

  • Lyssna till din kropp

    Uppmärksamma det som sker i din kropp

    Observera ditt andetag

    Låt läppar, käke, ansiktet vara avslappnat

    Lägg märke till tankar och känslor

    Utan att döma eller värdera

  • KURSTART 17 mars
Gravidyoga
Vanliga frågor / gravidyoga
Kan jag vara med gravidyogan om jag aldrig har yogat innan?

Gravidyoga behövs inga förkunskaper. Vi använder oss utav mjuka flödande och stillsamma yogapositioner.  Fokus på att känna in rörelser, sakta ner, lyssna in vad din kropp behöver och anpassa där det behövs.

Kan jag yoga när jag har foglossning?

Du kan yoga vid foglossning. Du behöver anpassa positionen så att ingen smärta triggas. Använd positioner som är avlastande och vilsamma för dig. En viktig del är att träna upp musklerna kring bäckenet. 

När kan jag börja med gravidyoga?

Jag rekommenderar gravidyogan från andra trimestern, ca från vecka 14 och fram till förlossning om du så önskar. 

Jag har sammandragningar, kan jag delta på kursen?

Du kan delta. Det viktiga är att du känner dig trygg och avslappnad. Det fina med yoga är att det alltid går att anpassa. Det är fokus på mjuka övningar och andningsövningar.

Tidigare deltagare har sagt

”Yoga hjälpte mig med att varva ner och slappna av. Det jag kände var mest givande var andningen! De hjälpte mycket och gjorde att jag lättare kunde hantera sammandragningarna hemma sen! Så de gav mej bra redskap för att hantera det hemma!”

TIDIGARE KURSDELTAGARE
Maries gravidyogakurs och de övningar som vi fick med oss hem var till stor hjälp för att kunna träna och hålla igång cirkulationen i kroppen hela graviditeten igenom. Är övertygad om att kursen i och Maries guidning var en starkt bidragande faktor till att jag mådde så bra under i stort sett hela graviditeten och till att jag kunde träna fram till samma dag som vattnet gick.
Therese

I took Marie’s yoga for pregnancy course two times since it was really really great and effective. I had back pain during my first months of pregnancy and Marie helped me with it during this course. She also taught us the breathing technic which as I talked with my barnmoska is a great technic during labor.

Marie is a professional in her work and really patient with explaining every details in the course. If you are pregnant and want to have an easy pregnancy, Maries gravid yoga is the best choice.❤️

Bita

Jag är så tacksam för dessa tillfällena och är så glad att jag hittade dej! Att få komma iväg och bara tänka på sej själv och barnet i magen har varit extremt skönt för mej då vardagen inte innehåller mycket utrymme för detta med en livlig 2åring hemma.

Jag tycker kursen har varit lagom i både antal och tid, klart man hade kunnat hålla på i flera veckor till men det är skönt att få en start för en som aldrig hållit på med yoga tidigare och att det inte blev övermäktigt. Jag tror jag kommer ha stor nytta av övningarna och teknikerna när det är dags för förlossningen. Jag känner mej väldigt trygg i min kropp nu och det är en stor del för att klara av förlossningen. Så åter igen, tack för att du har haft denna kursen och gjort mej så mycket mer medveten och bekväm!

Matilda